שברי מאמץ ברגל מניעה וטיפול

תוכן עניינים

מניעה וטיפול של שברי מאמץ

שברים נגרמים בדרך כלל ממכה חזקה, נפילה על משטח קשה או תאונת דרכים או אפילו בבית. אבל שונים הם פני הדברים כאשר מדובר על סוג אחר של פגיעה, שנקראת שברי מאמץ. 

במקרה זה, מדובר למעשה על סדקים זעירים אך כואבים, שנגרמים בשל פעילות גופנית מאומצת או תנועות חוזרות. מרבית השברים הללו מאותרים בעצמות השוק (Tibia) ובעצמות השוקית (Fibula) שברגל, הנושאות את משקלנו. 

Tibia_-_animation
עצם השוק (Tibia)
Fibula_-_animation
עצם השוקית (Fibula)

במאמר זה נסביר מהו הטיפול המומלץ בשברי מאמץ הנקראים גם שין ספלינט (Shin Splint), ואיך ניתן למנוע אותם בזכות מודעות והתנהגות נאותה. 

איך מאובחנים ומטופלים שברי מאמץ?

אבחון של שברי מאמץ יתבצע לאחר תלונות המטופל/ת על כאבים וביצוע צילום רנטגן או מיפוי של העצמות. פתרון פחות יעיל הוא לחבוש את המקום בחבישה הדוקה או בגבס. בדרך כלל, יומלץ על מנוחה. 

במקרה של שברי מאמץ יש להפסיק פעילות גופנית ולהיזהר מפני הרמת משקל גבוה או ביצוע מאמץ יתר. במידה וחשים כאבים אקוטיים, ניתן לקרר את האזור בעזרת קרח שטוב גם להפחתת בצקת ונפיחות. רופאים ממליצים שלא להרבות בלקיחת תרופות נגד כאבים שעלולים להאט את התאחות העצמות. 

המטופל ישתמש לפי הצורך בקביים או אף בכיסא גלגלים, לאורך ההחלמה. 

על מנת ששברי המאמץ לא יחזרו יש להפחית לחץ על הרגליים ולהשתמש במדרסים איכותיים המסוגלים לבלום זעזועים ולטפל בכף הרגל באופן כזה שהתופעה לא תחזור.

מניעה וטיפול בשברי מאמץ

שברי מאמץ אפשר למנוע 

מניעה של שברי מאמץ תיעשה באמצעות מודעות והתנהגות נכונה. אין להעמיס על הגוף באימון גופני אינטנסיבי מדי. צריכים להתאמן בשיטת מהקל אל הכבד. אם חשים כאבים, יש לחדול מאימון ולאבחן את סיבת הכאב. טיפול באמצעות מדרסים ונעלים אורתופדיות יכול בהחלט לסייע ולחלק את משקל הגוף באופן שמפזר את העומס. 

בנוסף, חשוב להכניס לתפריט מרכיבים שמחזקים את העצמות. כך למשל חשוב לצרוך מזונות שכוללים סידן. 

תפריט מדוקדק גם יאפשר קליטה של יותר סידן בעצמות. חשוב לדעת כי בריחת סידן מעלה את הסיכוי לשברי מאמץ. לעומת זאת, תרגילי התעמלות נאותים יכולים להביא לבניית עצמות וחיזוקן. 

יגאל מכון אורטופדי – מומחים בבעיות כף הרגל

ביגאל מכון אורטופדי אנו מומחים במחלות כף הרגל ומייצרים כבר למעלה מ-40 שנה מדרסים ביומכניים איכותיים מחומרים קשיחים לפי מידת הרגל הספציפית. 

מומחה כף הרגל שלנו הוא טכנאי מוסמך בייצור מדרסים מבית הספר הגבוה לאורטופדיה במינכן גרמניה ובוגר קורס באוניברסיטת תל אביב בהנעלה רפואית. 

פנו אלינו להתאמת המדרס המושלם בדיוק עבורכם!

לוגו יגאל מכון אורטופדי
שעות פעילות המכון
בחג הפסח !

ערב חג ראשון ושני סגור.
חג ראשון ושני סגור.
שישי חול המועד סגור.
ימים רביעי וחמישי בחול המועד פתוח:
09:00-16:00.
מאחלים לכולם חג פסח שמח וכשר!