התמודדות עם שין ספלינט (shin splint)

שין ספלינט (תסמונת הלחץ הטיביאלי המדיאלי – MTSS)

שין ספלינט (shin splint) הוא מצב שכיח הגורם לאי נוחות לאורך עצם השוקה (tibia) ומתייחס לכאב ולדלקת המתרחשים לאורך הקצה הפנימי של העצם.

התסמונת הנקראת גם תסמונת הלחץ הטיביאלי המדיאלי (MTSS – Medial tibial stress syndrome), מתרחש לעתים קרובות אצל אנשים העוסקים בפעילויות ספורטיביות חוזרות ונשנות בעלות עצימות גבוהה המעמיסות על הרגליים התחתונות, כגון ריצה או קפיצה. 

במאמר זה, נתעמק בגורמים, באבחון ובאפשרויות הטיפול עבור תסמונת זו, כמו גם נספק טיפים למניעה. 

אם אתם סובלים מתסמונת זו, חשוב לפנות לייעוץ רפואי לניהול נכון והחלמה.

עצם השוקה, הידועה גם בשם עצם השוק, ממוקמת ברגל התחתונה וממלאת תפקיד מכריע בתמיכה במשקל הגוף במהלך תנועות שונות. כאשר השרירים והרקמות הסובבים את השוקה הופכים לעמוסים יתר על המידה, מופעל לחץ על העצם, וכתוצאה מכך נוצר שין ספלינט.

הכאב מתואר לעתים קרובות כאי נוחות עמומה וכואבת המחמירה עם הפעילות ועשויה להיות מלווה בנפיחות. זה יכול לנוע בין קל לחמור, בהתאם להיקף הפציעה.

כאבים בשין ספלינט

גורמים אפשריים לכאבים בעצם השוקה

שין ספלינט יכול להיגרם ממגוון גורמים, אך הסיבה הנפוצה ביותר היא שימוש יתר בשרירים ובגידים המקיפים את עצם השוקה. ספורטאים העוסקים בפעילויות בעלות עצימות גבוהה, כגון ריצה או קפיצה, רגישים במיוחד להתפתחות תסמונת MTSS.

גורמים נוספים שיכולים לתרום להתפתחות התסמונת כוללים:

  1. נעליים לא תקינות: נעילת נעליים שאינן נותנות תמיכה מספקת או ריפוד יכולה להפעיל לחץ נוסף על הרגל התחתונה, מה שמוביל לתסמונת.
  2. אימון לא ליניארי: עלייה פתאומית ברמת הפעילות, כגון ריצה למרחקים ארוכים יותר או הגברת העצימות מהר מדי, עלולה להעמיס על השרירים ולגרום לתסמונת.
  3. רגליים שטוחות או קשתות גבוהות: מבנה לא תקין של כף הרגל יכול לשנות את המכניקה של הרגל התחתונה ולהגדיל את הסיכון לפתח את התסמונת.
  4. שרירים חלשים: כוח לא מספיק או חוסר איזון בשרירי הרגל התחתונה יכול להוביל לתסמונת.

חשוב לזהות את הגורם הבסיסי לתסמונת MTSS על מנת לטפל ולמנוע אותה ביעילות. טיפול בכל הגורמים התורמים, כגון נעילת נעליים מתאימות או תיקון טעויות אימון, יכול לעשות את ההבדל במניעת הישנות גורמים אפשריים לכאבים בעצם השוקה.

איך מאבחנים שין ספלינט?

לעתים קרובות ניתן לאבחן שין ספלינט באמצעות שילוב של בדיקות גופניות ובדיקות הדמיה. במהלך בדיקה גופנית, איש מקצוע בתחום הבריאות יעריך את האזור הפגוע, ויחפש סימנים של רגישות, נפיחות או דלקת. 

הם עשויים גם לשאול על ההיסטוריה הרפואית של הפרט ובכלל על השינויים האחרונים בפעילות הגופנית או בהנעלה. במקרים מסוימים, ניתן להזמין בדיקות הדמיה כגון צילומי רנטגן או הדמיית תהודה מגנטית (MRI) כדי לשלול מצבים בסיסיים אחרים או להעריך את היקף הפגיעה. בדיקות אלה יכולות לסייע בזיהוי שברי מאמץ או הפרעות אחרות בעצמות וברקמות הרכות של הרגל התחתונה. 

חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות לקבלת אבחנה מדויקת, שכן מצבים אחרים כגון סדק בשוקה או שברי מאמץ יכולים להיות סימפטומים דומים לתסמונת MTSS. המומחיות שלהם תבטיח טיפול מתאים.

טיפול בשין ספלינט (shin splint treatment)

כשמדובר על טיפול בשין ספלינט, המטרה העיקרית היא להקל על כאבים ודלקות, ולקדם ריפוי. ישנן מספר אפשרויות טיפול זמינות, בהתאם לחומרת המצב והצרכים הספציפיים של הפרט.

1. מנוחה: מנוחה חיונית כדי לאפשר לרקמות הפגועות להחלים. חשוב להימנע מפעילויות המחמירות את הכאב ולהימנע מלשים משקל על הרגל הפגועה.

2 . קרח: פיזור שקיות קרח על האזור הפגוע יכולה לעזור להפחית הכאב והדלקת. מומלץ לשים קרח במשך 15-20 דקות, מספר פעמים ביום.

3. דחיסה: לבישת שרוולי דחיסה או תחבושות יכולה לסייע בהפחתת הנפיחות ולספק תמיכה לשרירים ולרקמות הפגועים.

4. גובה: הרמת הרגל יכולה לסייע בהפחתת הנפיחות ולקדם את זרימת הדם לאזור הפגוע. מומלץ להרים את הרגל במידת האפשר, במיוחד בתקופות של מנוחה.

5. תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs): תרופות נגד כאבים ללא מרשם כמו איבופרופן או נפרוקסן יכולות לעזור להקל על הכאב ולהפחית דלקת. עם זאת, חשוב להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך לפני נטילת תרופות כלשהן.

6. פיזיותרפיה: פיזיותרפיסט יכול לפתח תוכנית טיפול אישית הכוללת תרגילים למתיחות וחיזוק השרירים הסובבים את השוק. הם עשויים גם להשתמש בטכניקות כמו טיפול באולטרסאונד או גירוי חשמלי כדי לקדם ריפוי.

7. אורתוטיקה: מדרסים אורטופדיים בהתאמה אישית מומלצים כדי ראשית כל למנוע את הופעת התסמונת וזאת על ידי בלימת זעזועים יעילה ותמיכה בפעילות הגופנית, יחד עם זאת לטובת טיפול בשין ספלינט, המדרסים עוזרים לתמוך בכף הרגל ולתקן כל חריגה במכניקת כף הרגל. אך יש לזכור כי המדרסים מסייעים להורדת מפלס הכאב וחזרה לחיים נורמטיביים (התסמונת תישאר תמיד ברקע), אך מחייבים שימוש שוטף להעלמת הכאבים לצמיתות.

תסמונת זו היא אחת מהתופעות השכיחות שספורטאים עלולים לסבול מהן ושימוש במדרסים אורטופדיים יחד עם פיתוח סרגל מאמצים נכון יסייעו במניעת התסמונת יחד עם בעיות אחרות.

8. חזרה הדרגתית לפעילות: לאחר ששככו הכאבים והדלקת, חשוב לחזור בהדרגה לפעילות ספורטיבית. התחלה מתרגילים בעלי השפעה נמוכה ועלייה הדרגתית בעצימות יכולים לסייע במניעת הישנות של כאבים בעצם השוקה (tibia).

זכרו, חיוני להתייעץ עם אורטופד, פיזיותרפיסט או מומחה מדרסים, לקבלת אבחנה מדויקת ותוכנית טיפול מתאימה. הם יכולים לספק הדרכה מותאמת אישית המבוססת על מצבו וצרכיו הספציפיים של האדם.

מניעת כאבים בעצם השוקה

מניעת שין ספלינט חיונית עבור אנשים שרוצים למנוע את הכאב ואת אי הנוחות הקשורים למצב זה. הנה כמה טיפים וטכניקות שיעזרו לכם במניעת התסמונת:

  1. חימום נכון: לפני ביצוע כל פעילות גופנית, חשוב להתחמם כראוי. זה עוזר להגביר את זרימת הדם לשרירים ולהכין אותם לפעילות גופנית.
  2. מתיחה: שלבו תרגילי מתיחה בשגרת האימונים שלכם כדי לשפר את גמישות השרירים ולהפחית את הסיכון לכאבים בשוק.
  3. עלייה הדרגתית בעוצמה: הימנעו מעליות פתאומיות בעצימות או במשך האימונים. הגדילו בהדרגה את העוצמה או משך הזמן לאורך זמן כדי לאפשר לשרירים להסתגל.
  4. לנעול נעליים מתאימות: בחרו נעליים המספקות תמיכה וריפוד נאותים לכפות הרגליים. החליפו את הנעליים באופן קבוע כדי לשמור על יעילותן.
  5. השתמש באורתוטיקה: אם יש לכם בעיות מבניות בכפות הרגליים או ברגליים, שקלו להשתמש במדרסים כדי לספק בלימת זעזועים, תמיכה ויציבות נוספים.

על ידי ביצוע אמצעי מניעה אלה, ניתן להפחית באופן משמעותי את הסיכון לפתח כאבים בעצם השוקה. זכרו להקשיב לגופכם ולפנות לייעוץ רפואי אם אתם חווים כאב או אי נוחות.

מסקנה

לסיכום, שין ספינט יכול להיות מצב כואב ומתיש המשפיע על עצם השוקה. התסמונת נגרמת בדרך כלל על ידי פעילות עצימה לא פרופורציונלית ונעליים לא נאותות. אם אתם חווים תסמינים של התסמונת, חשוב לפנות לייעוץ רפואי לצורך אבחון וטיפול נכון. אפשרויות הטיפול עשויות לכלול מנוחה, קרח, פיזיותרפיה והתערבויות אחרות לפי המלצת הרופא שלכם. בנוסף, נקיטת אמצעי מניעה כגון חימום נכון לפני פעילות גופנית, שימוש במדרסים אורטופדיים בהתאמה אישית ונעילת נעליים מתאימות יכולה לסייע בהפחתת הסיכון לפתח שין ספלינט.

 

מכון אורטופדי יגאל – מומחה בייצור מדרסים לטיפול בשין ספלינט (shin splint)

המכון שלנו מתמחה באבחון לקויות אורטופדיות בכף הרגל ובייצור מדרסים אורטופדיים בהתאמה אישית ובעבודת יד על בסיס טכנולוגיה גרמנית. סדרות המדרסים האיכותיות שלנו, נותנות מענה למגוון בעיות אורטופדיות ולמגוון שימושים, למשל מדרסים לעצימות גבוהה (מדרסים ולריצה ולספורטאים), מדרסים ביומכניים לתיקון לקויות, מדרסים לנעליים אלגנטיות (ולנעלי עקב) ועוד. 

מלבד ייצור מדרסים, אנו מחזיקים במגוון רחב של אביזרים אורטופדיים במחירים אטרקטיביים, אשר ניתן לרכוש בחנות האונליין שלנו באתר ולקבל משלוח לכל רחבי הארץ.

אם התעניינתם במדרסים לפעילות ספורטיבית ועצימות גבוהה, אולי תרצו לבחון מדרסים לפעילות עצימה

לוגו יגאל מכון אורטופדי
שעות פעילות המכון
בחג הפסח !

ערב חג ראשון ושני סגור.
חג ראשון ושני סגור.
שישי חול המועד סגור.
ימים רביעי וחמישי בחול המועד פתוח:
09:00-16:00.
מאחלים לכולם חג פסח שמח וכשר!